theater • recensie Wijnand Zeilstra
Voorstelling: ‘Familie’ van Maria Goos door theatergroep APART
Spel: Ferrie Moene, Ingrid Disseldorp, Vincent Smit, Ans Geerlings, Pio Tulp en Charlotte Brouwer
Regie: Mark Kipp
Regieassistent en souffleur: Willemijn Gertsen
Techniek: Nico van Gijlswijk

Gezien: 24/4/2004, de Schelft, Noordwijkerhout
‘Meer drinken, meer schelden, ik voel me beter dan ooit’, aldus één van de personages in ‘Familie’ van schrijfster Maria Goos. In het stuk gaat het er hard aan toe. Ouders, kinderen, echtparen zeggen met regelmaat de vreselijkste dingen tegen elkaar. Wat als knus samenzijn ter voorbereiding op de nabije dood van moeder is bedoeld, loopt uit op een ontluisterende confrontatie. Maria Goos geniet grote populariteit bij de liefhebbers van eigentijds kwaliteitstoneel, Dus ligt het ook in de lijn der verwachting dat men binnen het amateurcircuit met haar ontegenzeggelijk intrigerende theaterwerk aan de slag wil. In Noordwijkerhout heeft een nieuwe groep onder de naam APART de bepaald niet eenvoudige stap gewaagd. Dit vooralsnog eenmalige initiatief verdient dan ook lof voor de moedige repertoirekeuze.

Gezien het feit dat de meeste spelers nauwelijks over enige spelervaring beschikken, mag je het uiteindelijke resultaat verrassend noemen.APART heeft zich zeker niet aan het stuk vertild en levert een behoorlijke prestatie om de verhaallijn acceptabel over het voetlicht te krijgen. De toonzetting is over het algemeen licht gehouden. Een verstandige keuze, want anders zou je het gegeven al gauw onverteerbaar maken. Daarnaast is het spelniveau gelijkmatig verdeeld. Geen uitschieters in positieve of negatieve zin, wat het groepswerk van deze beginnende acteurs ten goede komt. De professionele uitvoering van het stuk ligt nog vers in het geheugen. Zowel de toneel- als de flimversie. Dat poets je natuurlijk niet zo maar even weg, wat onvermijdelijk nadelig voor de groep uitpakt. Met name als het gaat om gelaagdheid in de tekst aan te brengen, ontbreekt het de spelers aan acteertechniek. Probeer maar eens te balanceren tussen cynische humor, wanhoop en vergeefse goede bedoelingen. Dat vergt speltechnische scholing en talent. Unfair dus om die maatstaf te willen aanleggen. De voorstelling van APART mag er gewoon zijn.

Apart speelt
Unieke uitvoeringen van APART
Voorstelling: ‘de Dinner Party' van Neil Simon door theatergroep APART
Productie & regie: Mark Kipp.
Cuisinier: Wim van der Ziel
Logistiek: Willemijn Gertsen
Techniek: Nico van Gijlswijk
Souffleur tijdens repetities: Soedy Bouter

Gezien: 23/4/2005, de Witte Kerk, Noordwijkerhout
APART is er dit jaar weer in geslaagd een bijzondere theateravond in Noordwijkerhout te verzorgen. Mede door de sfeervolle locatie van de Witte Kerk heeft het publiek 4 avonden kunnen genieten van een toneelvoorstelling met aansluitend een bijzonder verzorgd diner. Een kroon op het werk van productieleider/regisseur Mark Kipp. Na 8 maanden intensieve voorbereiding van spelers, cuisinier Wim van de Ziel en enkele enthousiaste vrijwilligers heeft APART 2 weekenden een topprestatie geleverd.
De avond startte om 18.00 uur met het toneelstuk de “Dinner Party” van Neil Simon. Een zwarte relatiekomedie, waarin gescheiden echtparen elkaar onverwacht weer ontmoeten in een kleine eetzaal in een restaurant in Parijs. Als eerst de 3 heren, die elkaar niet kennen, de privé-eetzaal “La Cassette” betreden, begint het aftasten van elkaar. Het doel van dit diner blijkt bij allen onduidelijk. De heren raken in gesprek, al is het wat voorzichtig. Gerichte vragen afgewisseld met kwinkslagen en scherpe humor, maakt dat in korte tijd de personages duidelijk worden:

François Pichon (Pio Tulp) is eigenaar van een antiquariaat, literair onderlegd en heeft een wat cynische humor. Albert Donay (Ferrie Moene) is een artistieke, wat naïeve man, die ongewild in de zaak van zijn vader zit en André Bouville (Vincent Smit) een gewiekste zakenman.

Als de eerste dame Mariette Levieux (Ingrid Disseldorp) een auteur van publieksromannetjes haar entree maakt, blijkt zij de ex-vrouw te zijn van François. Als de twijfelende Yvonne Fouchet (Charlotte Brouwer) binnenkomt en de ex van Albert blijkt te zijn, wordt duidelijk dat er gescheiden stellen zijn uitgenodigd. Als laatste maakt de flamboyante Gabrielle Buonnocelli (Ans Geerlings) de ex van André haar entree, de dame die dit diner heeft georganiseerd. Haar doel is te onderzoeken of de gescheiden echtparen op de een of andere manier een nieuwe start kunnen maken. Met name omdat zijzelf graag haar ex, André terug wil. Doordat elk van de gasten openhartig moet spreken over hun gestrande huwelijk, worden vele hilarische, maar ook vaak pijnlijke ontboezemingen aan elkaar verteld. Door goed acteerspel waarbij emoties voelbaar zijn, leefde het publiek erg mee en was het van tijd tot tijd muisstil in de zaal. Vele toeschouwers werden geraakt door de diepe gevoelens die personages over zichzelf of hun ex-partner uitspraken. Het onverwachte einde en de onthullingen, maakte dat er nog vele vragen bij het publiek overbleven. Tijdens het daarop volgende diner met het publiek was daarom het toneelstuk, de personages en de ontboezemingen nog vaak gespreksstof.

In vergelijking met het vorig seizoen, was te merken dat de spelers van APART gegroeid zijn in hun toneelspel. In het vorig jaar gespeelde stuk “Familie” zorgde, naast het verhaal, met name de afwisselende spellocaties, de muziek en de belichting ervoor dat het publiek geboeid bleef. Dit stuk vroeg veel meer van de acteertalenten van de spelers die in vele opzichten dit zeker hebben waargemaakt. Bijzonder is dat deze groep pas hun 2de productie deed en het geen professionals zijn. Regisseur Mark Kipp heeft met dit stuk daarmee wel enig risico genomen, maar mag trots zijn op welk niveau er gespeeld is. Ondanks dat de 4 voorstellingen alle verschillend waren qua energie, uitstraling en professionaliteit.

Na de voorstelling kreeg het publiek een verfrissing aangeboden bij de RABO-bank, zodat de mogelijkheid ontstond de kerkzaal om te bouwen. Met door APART zelf gemaakte tafellinnen én servetten met oneliners uit het script, ontstond zo een intiem Franse eetzaal, waarbij in de kerk de kroonluchters ontstoken waren. Bij binnenkomst begeleidde Jelle Moene op piano de gasten, die aan kleine tafels plaatsnamen. Onderwijl zaten de spelers, nog steeds als hun personages op het toneel te dineren, alsof het toneelstuk niet geëindigd was.

Het publiek genoot zichtbaar van een bijzonder 2 gangen-diner in een karakteristieke en sfeervolle omgeving.

Om het diner voor ca 90 man op te dienen, heeft cuisiniet Wim van der Ziel veel kunst en vliegwerk moeten uithalen, want de keuken voorzieningen in de Witte Kerk zijn minimaal. Maar met veel creativiteit en ondersteuning van Chantal van Eeden, is hij erin geslaagd een pracht menu samen te stellen, dat elke avond weer verrassend anders was!

Dit theaterconcept in Noordwijkerhout kreeg veel lof van het publiek. De combinatie van een aangrijpende relatiekomedie met een voortreffelijk diner in de prachtige ambiance van de Witte Kerk, maakte het dat het publiek een bijzonder en warm ‘avondje uit’ heeft gekregen. De bereidheid en medewerking van het kerkbestuur, de ondersteuning van de RABO, de inzet van vele vrijwilligers en de enorme inzet en zelfwerkzaamheid van APART, maakt dat productieleider/regisseur Mark Kipp zeker trots mag zijn op wat het publiek, letterlijk én figuurlijk is voorgeschoteld.

Apart speelt
APART opnieuw klasse apart
Voorstelling: ‘Nu even niet’ en ‘Nu even wel’ van Maria Goos door theatergroep APART
Spel: Paul Groothuis, Hans Prins, Gert-Jan Negenborn, Stefano Romijn, Ingrid Disseldorp, Charlotte Brouwer, Colette Besnard, Marjolein van de Ven
Productie & regie: Mark Kipp
Cuisinier: Wim van der Ziel
Techniek: Nico van Gijlswijk

Gezien: 06/06/009, het koetshuis aan de Tespellaan Noordwijkerhout
Afgelopen zaterdag 6 juni speelde amateur-theatergroep APART uit Noordwijkerhout voor de vierde en laatste maal in twee weken de beide samenhangende toneelstukken ‘Nu even niet’ en ‘Nu even wel’ van Maria Goos in het koetshuis bij familie Duivenvoorden aan de Tespellaan. Na de eerdere succesvolle uitvoeringen van ‘Familie’ en ‘The Dinnerparty’ in respectievelijk 2004 en 2005 heeft regisseur en initiatiefnemer Mark Kipp met een grotendeels vernieuwde cast weer iets bijzonders neergezet.

Het eerste gedeelte ‘Nu even niet’ verhaalt een langdurige mannenvriendschap. In een restaurant, om een draaiend plateau waar het publiek intiem dichtbij zit, brengen de vier jongens, Arie (Paul Groothuis), Har (Hans Prins), Joris (Gert-Jan Negenborn) en Michiel (Stefano Romijn), iedere maand een avond met elkaar door en bij wat eten en veel drank wordt er gesproken over vrouwen, seks en vriendschap over niks. De dialogen zijn, zoals gewoonlijk bij Maria Goos, kort, vaak langs elkaar heengaand en tonen daarmee de bedoelde oppervlakkigheid die bij veel mannenvriendschappen bestaat. Het stuk krijgt een onverwachte wending als Michiel bekent ongeneeslijk ziek blijkt te zijn en op korte termijn zal overlijden. De hierdoor ontstane stemmingsverandering is abrupt en wordt uitstekend neergezet en gespeeld door Stefano Romijn. Ook de andere spelers waren daarna goed in staat om vanuit dit nieuwe perspectief de onderlinge dialoog meer diepgang te geven. Chapeau!

In het tweede gedeelte komen de weduwe Heleen (Colette Besnard) van Michiel, haar zus (Ingrid Disseldorp) en beste vriendin (Charlotte Brouwer) in hetzelfde restaurant bijeen om af te rekenen met minnares Marieke (Marjolien van de Ven) van Michiel. Ingrid Disseldorp en Charlotte Brouwer speelden reeds eerder in de stukken van APART. Wat op een onschuldig avondje afrekenen moest lijken, verandert langzaam in een elegante slachtpartij waarbij de rol van slachtoffer langzaam draait van Marieke naar Heleen en haar zus Lia. Met, tijdens deze langzame ‘turn-over’, spitsvondige, botte en soms keiharde, sneerderige dialogen wordt het een echt ‘vrouwenfeestje’. Ook hier wordt de onderlinge conversatie op een zeer natuurlijke manier neergezet, hetgeen niet eenvoudig is, gelet op de snelheid en afwisseling tussen de vier vrouwen.

Kipp is uitstekend in staat geweest de typing van deze cast zo te kiezen dat het geheel puur en zeer natuurlijk overkomt. Met deze voorstelling heeft hij opnieuw blijk gegeven van zijn talent als theaterregisseur en mogen we hopen dat de time-out die APART eerder heeft genomen van kortere duur zal zijn dan de vier jaar die we nu hebben moeten wachten.